Poliittiset työtaistelut

Poliittisen työtaistelun ohjeistus

Löydät ajantasaiset lakko-ohjeet TÄÄLTÄ.

Työtaistelupäätös on järjestöpäätös eli JHL:n hallinnon päättämä ja se sitoo Sinua jäsenenä. Sinun ei tarvitse ilmoittaa työtaisteluun osallistumisesta esimiehelle eikä Sinun tarvitse olla työnantajan tavoitettavissa lakon aikana.

Keitä työtaistelu koskee?

Työtaistelu koskee päätetyissä kohteissa työskenteleviä Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry jäseniä. päätetyissä kohteissa tehtävä työ on työtaistelutoimien alaista työtä. Tämä koskee myös järjestäytymättömiä työntekijöitä.

Lakon vuoksi työpaikaltaan poissaolevien töitä ei tehdä. Lakon alaisia töitä eivät saa tehdä muut JHL:n jäsenet, muiden liittojen jäsenet eivätkä järjestäytymättömät työntekijät.

Työtaistelupäätös on järjestöpäätös eli JHL:n hallinnon päättämä ja se sitoo Sinua. Sinun ei tarvitse ilmoittaa työtaisteluun osallistumisesta esimiehelle eikä Sinun tarvitse olla työnantajan tavoitettavissa lakon aikana.

Toimet ennen lakkoa

• tarkista ja päivitä tietosi omaJHL palvelusta (ohjeet tämän kirjeen lopussa)
• tee töitä normaalien työvuorojen mukaisesti lakon alkamiseen asti
• et saa tehdä töitä varastoon
• et saa myöskään jättää töitä tekemättä ennen lakkoa
• ota työpaikalta mukaasi ne henkilökohtaiset tavarat, mitä lakon aikana tarvitset
• tarkista, että sinulla on luottamusmiehen ja/tai yhdistyksen yhteystiedot
• seuraa liiton tiedotusta; JHL:n nettisivuja, jäsenkirjeitä ja muuta tiedotusta. Saat luottamusmieheltäsi lisätietoja.
• kun lakkovaroitus on annettu, et enää saa sopia vuosilomaa lakon ajalle.

Toimet lakon aikana

• noudata liiton antamia ohjeita
• osallistu lakon valvontaan esimerkiksi lakkovahtina tai lakkovahtien huoltajana
• ilmoita työnantajan mahdollisista painostustoimista luottamusmiehelle tai aluetoimistolle
• JHL:n jäsenet, jotka eivät ole lakossa, jatkavat omien töidensä tekemistä, eivätkä tee lakossa olevien töitä
• seuraa liiton tiedotusta
• muista, että työtaistelun aikana ainoa luotettava informaation lähde on liitto ja työtaisteluorganisaatio.

Älä tee lakonalaista työtä!

Toimet lakon jälkeen

• töihin palataan lakon päättymisen jälkeen alkavaan työvuoroon.
• lakkoavustusta haetaan omaJHL:sta lakon päätyttyä.

(Lakkoavustustus tulee hakea 2kk:n sisällä lakon päättymisestä!)

(Avustuksen saamiseksi jäsenmaksujen on oltava maksettuna ja jäsenen on toimittava JHL:n päätösten ja ohjeiden mukaisesti!)

Muistathan

Lakko on perusoikeus ja Sinulla on oikeus osallistua siihen. Sinulle ei voi tulla asiasta seuraamuksia.

JHL seuraa mahdollisia vastatoimia ja tulemme reagoimaan niihin; ilmoita asiasta lakkopäivystykseen tai aluetoimistoon.

Paras tapa torjua työnantajan vastatoimia on hankkia ja kertoa oikeaa tietoa työtaistelusta, työtaistelun syistä ja lakko-oikeudesta.

Jos työnantaja ilmoittaa hätätyön teettämisestä, määräystä on noudatettava. Pyydä työnantajaa näyttämään aluevalvontaviranomaiselle tehty ilmoitus hätätyöstä. Vakiintuneen käytännön mukaan lakko ei itsessään ole hätätyösäännöksessä tarkoitettu ennalta-arvaamaton tapahtuma, eikä se siis oikeuta hätätyön teettämiseen.

Ilmoituksesta on käytävä ilmi hätätyön syy, laajuus ja todennäköinen kestoaika. Ilmoituksen tekemisestä vastaa työnantaja. Jos työpaikallasi on luottamusmies, hän antaa JHL:n jäsenten osalta lausuntonsa siitä, täyttääkö teetetty työ hätätyön kriteerit. Lopullisen tulkinnan asiasta antaa Aluehallintovirasto. Liitto seuraa hätätyön käyttöä.

Lue lisää työtaisteluista.